• +31 6 140 247 46
  • jaime@dailyjaime.com
  • Mon - Fri: 9:00 - 18:00

Overgewicht bij kinderen

23 October 2018

Tegenwoordig zie je helaas steeds meer kinderen met overgewicht. Zo erg en niet nodig.. in sommige gevallen zelfs (klinkt misschien hard) kindermishandeling!

Overgewicht bij kinderen heeft 2 oorzaken: verkeerde of te veel voeding en te weinig beweging. Het is je plicht als ouder om je kind hier tegen te beschermen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat wanneer je kind geen grammetje aankomt, maar wel de hele dag loopt te snoepen, dat het dan wel kan. Zeker niet! Zie de buitenkant als een waarschuwing, dat het aan de binnenkant niet goed zit.

Voorop staat gezondheid, afvallen is bijzaak

Jong geleerd…. Je kunt je kinderen al van jongs af aan bewust maken over gezond eten. En wat ongezond eten met je doet. Vertel ze bijvoorbeeld dat je huid en haren er slecht van gaan uitzien. Dat je puistjes krijgt, slecht gebit etc. Maar ga niet teveel de nadruk leggen op het (over)gewicht.

Wanneer heeft je kind overgewicht?

Je kunt bij kinderen de BMI toepassen. Houd dan wel rekening met geslacht en leeftijd. Er staan diverse tabellen op het internet, of raadpleeg een goede diëtiste.
Vaak zie je bij overgewicht van kinderen, dat er meerdere gezinsleden ook last hebben van overgewicht. Pak het probleem dan als gezin aan en steun elkaar hierin. Ook als er alleen de kind(eren) nodig moeten afvalllen is het beter om dit met z’n allen aan te pakken.

Schoolsnacks
Voor de ouders die het moeilijk vinden om minder/geen snoep meer te geven. Zie dit niet als een straf. Je helpt je kind hier JUIST mee. Blijf uitleggen waarom je dit doet, uiteindelijk zullen ze het begrijpen. Geloof me 😉
In onze maatschappij is het zo normaal om te belonen met een snoepje. Ben je gevallen.. snoepje erop.. net ziek geweest.. pak maar wat extra’s.. heb je goed gegeten.. dan heb je zeker een snoepje verdiend. En dan de reclames tussen de kinderprogramma’s door.. alleen maar over snoep. Het valt zelfs mijn dochter op!! Het is natuurlijk moeilijk om je kinderen helemaal niet te laten snoepen. En bij je eerste kind kun je dit zo lang mogelijk uitstellen, ze weten niet beter. Uiteindelijk is eten en snoepen alleen maar aangeleerd gedrag. Bijvoorbeeld.. suiker in de thee of yoghurt etc. Je hoeft dit niet te zoeten omdat jij dit toevallig niet lust, onze kinderen moeten hun smaak nog ontwikkelen, en weten niet beter. Als iets dan echt te bitter is en je wilt persé zoeten. Gebruik dan diksap of fruit.

Let bij kinderen op dat ze hun buikje niet alleen vol eten met geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, witte rijst of brood. Maar zorg ervoor dat er ook genoeg groente, vlees, vis of een eitje op het bord ligt. Denk niet van: Ach als ze dadelijk de lengte in schieten, komt het vanzelf goed! Zo werk  dit niet!!! Als een kind op jonge leeftijd overgewicht heeft, is dit moeilijk weg te krijgen. Ook al vallen ze af, deze vetcellen blijven nog lange tijd aanwezig, waardoor ze sneller zullen aankomen. Als kinderen honger zeggen te hebben, geef ze dan eerst wat te drinken vaak hebben ze allen wat dorst.

Lees de etiketten
Lees de verpakking van het voedsel wat je voor hen koopt. Kijk naar de suikers, zoetstoffen, chemische toevoegingen. Door additieven in het voorverpakte eten krijgt het lichaam verkeerde signalen binnen. Hierdoor raakt het lichaam uit balans, met alle gevolgen van dien.

Tussendoortjes
Geef je kids 3 goede maaltijden en het liefst zo min mogelijk tussendoortjes. Door heel de dag te eten en te snacken blijven je insulinewaardes hoog, hierdoor krijgt het lichaam geen mogelijkheid om vetten te verbranden.
Eet niet te laat eten, zodat ze met een volle buik naar bed gaan.

Voor de ouders met schoolkinderen
Geef de kinderen een FRUITsnack mee naar school in plaats van een koekje of een zogenaamde gezonde reep, die helemaal niet zo gezond blijkt te zijn als je de etiketten leest!! Geef ze fruit of groente (komkommer, tomaat, radijsjes) mee. Als we dit nou eens met z’n allen gaan doen, is er ook geen onderscheid meer in de klas.

Nooit meer vette hap?
1x in de week een lekkere vette hap met de kids. Als je daar behoefte aan hebt, moet dat zeker kunnen. Als de kinderen dan graag naar de Mac willen.. stel dan voor om zelf de lekkerste frietjes te bakken en overheerlijke hamburgers te maken, misschien zelfs samen? Is toch veel lekkerder, en leuker.

Frietjes bak je in de oven of airfryer of gewoon in gezonde olie (allemaal beter dan die troep van een fastfoodketen) en koop een goed stuk vlees op een véél gezonder broodje dan die van de Mac, met lekkere sla etc erop… Wil je het helemaal zelf doen, maak de frietjes dan van biologische aardappelen..heerlijk!! Je bent wel gewaarschuwd, hebben ze dit eenmaal geproefd  en ze willen nooit meer anders! Mijn kinderen vinden dit heerlijk. Het kost wel wat meer tijd, maar alles voor de kids toch? De gezondheid van onze kinderen boven alles!! En nog lekkerder ook ..Mmmmhhhh

 

Sport jouw kind al?
Weet jouw kind niet wat voor sport hij/zij zou willen doen? Probeer verschillende sporten uit. Zoek uit wat er is, kijk naar YouTube doe inspiratie op het internet.
Ga ernaartoe met je kind PROBEER & MOTIVEER.. Ga zelf ook sporten.. Inspireer je kind en wees een voorbeeld. Jíj bent de leraar van jouw eigen kind. Jij bent hun rolmodel zijn. Je kan je kind wel gezond laten eten en sporten, maar als  jij het zelf niet doet kom je niet echt geloofwaardig over. Tuurlijk mag je kind wel achter de computer, maar beperk dit en zorg dat er iets tegenover staat (beweging dus)

Begin met je kind een eigen moestuintje van kruiden en groenten. En ga er samen een gezonde lekkere maaltijd van maken. Wedden dat ze het proberen als het uit hun eigen tuintje komt. Zet naast de maaltijd nog wat losse,verse kruiden op tafel die ze zelf over hun maaltijd kunnen strooien.
Uiteindelijk zul je zien dat het werkt!

Als je ziet dat je kind problemen begint te krijgen met zijn/haar gewicht.Wacht dan niet te lang, maar ga er samen over praten, en onderneem  stappen.

 

 

 

 

Health Tips
Jaime Wilson

Waarom val ik niet meer af?

Je wil wat gewicht kwijt. Dus je gaat op dieet en bent dagelijks in de sportschool te vinden😅. Alles gaat volgens plan.. je verliest gewicht

Read More »
Health Tips
Jaime Wilson

Overgewicht bij kinderen

Tegenwoordig zie je helaas steeds meer kinderen met overgewicht. Zo erg en niet nodig.. in sommige gevallen zelfs (klinkt misschien hard) kindermishandeling! Overgewicht bij kinderen

Read More »
Health Tips
Jaime Wilson

vezelrijk eten, doe jij het al?

Bij vezels denken de meeste mensen aan volkoren.  Bruin brood, en als je een echte gezondheidsfreak bent, ook volkoren pasta en zilvervliesrijst. Toch is juist

Read More »

Join Our Facebook

LET'S GET IN TOUCH!

Contact us with any question We are here to help

WHATSAPP

+31 6 140 247 46

SEND EMAIL

jaime@dailyjaime.com

VISIT US

Eindhoven, NB

FOLLOW OUR SOCIAL CHANNELS

We are socialy active, follow us

Copyright 2018 © DAILY JAIME